Læs sidste del af "Mit Demokrati"-føljetonen

07.07.2017
Som afslutning på Mit Demokrati-kurset tog kursisterne til Folkemødet på Bornholm.
Til Folkemødet for første gang.

Fredag den 16. juni begav vi, kursisterne, og Frinova Videns- og Kompetencecenteret os af sted til Bornholm. Jeg skulle til mit første Folkemøde og jeg var spændt. Jeg havde fra flere venner hørt, at det skulle være rigtig spændende og en god oplevelse.
Op til afgangsdagen havde vi arbejdet på at få vores projektbeskrivelse klar til mødet. Vi kunne tænke os en folder med en kort introduktion til projektet og var blevet enige om, at der skulle være et spindelvæv på. Jeg gik i gang med at lave det og et par dage før vi skulle afsted, fik vi den helt færdig og printet ud i 100 eksemplarer. Projektet kom til at hedde SPINDEREN og navnet refererer til navnet på et brugerstyret hus, vi ønsker at etablere i København NV.

Turen derover gik ganske problemfrit. Vi mødtes ved bornholmerbussen, drak lidt kaffe, fik lagt bagagen i bussens bagagerum og så ellers afsted. Vi rejste 8 sammen, men heldigvis var der ikke så mange med, så vi kunne sagtens få pladser.  Båden vippede lidt, så der var lidt slinger i valsen, når vi gik rundt på den.

Da vi kom i land i Rønne, skulle vi på en kort bustur til vores campingplads Nordskoven, hvor Frinova havde booket hytter til os. Det var dejligt at komme af med bagagen og slappe lidt af, før vi skulle videre til Folkemødet i Allinge.  Busturen til Allinge tog ca. 45 min og bussen bumpede derud af på de lidt snoede veje, som gik gennem det smukke landskab med masser af skov, vand og marker. I Allinge blev vi mødt af en masse mennesker og busser på rad og række. Det var lidt overvældende med alle de mennesker, selvom jeg var forberedt på det. Vejret var skønt og det var bare med at komme i gang med at finde rundt i området, for vi skulle ned til Frinova i samskabelsesarenaen, hvor der skulle være en workshop om bedre fællesskaber og aktiviteter for unge. Jeg havde desværre slet ikke overskud til at deltage, da turen og alle de mange mennesker havde tappet mig for energi rent psykisk. En veninde og jeg gik derfor ned til Askovfondens telt i stedet for, for at møde en frivillig vi kender og for at høre mere om deres arbejde.  Mens vi var i teltet blev vi inviteret til samtale-brunch lørdag formiddag kl. 10.30. Brunchen gik ud på at få lidt at spise og samtidige debattere, om der er plads til psykisk syge på arbejdsmarkedet?

Lørdag stod vi tidligt op for at tage til brunchen. Da vi lidt forsinkede ankom, var der heldigvis stadig pladser og vi fik hurtigt gang i snakken. Vi fik udleveret et stykke papir, hvor der var nogle spørgsmål, vi kunne blive inspireret af og det var effektivt. Vi fik diskuteret en del om psykisk syges plads på arbejdsmarkedet.

Senere på dagen spiste vi frokost med Frinova og de andre kursister i Nord Bornholms Røgeri. Vi fik en virkelig god alt godt fra havet-buffet og vi havde den smukkeste udsigt ud over stranden i Allinge.
Resten af dagen gik med strandbesøg, samt at gå rundt og lede efter mulige aftagere af »Team mod på livet«- foldere og »Mit Demokrati«-foldere. Derudover løb vi næsten ind i socialborgmesteren Jesper Christensen og Clement og Bonderøven, der også var kommet til Folkemødet. I Askovfondens telt hørte vi l en spændende debat om psykisk og fysisk vold.

Efter en lang dag tog vi tilbage til hytten, slappede af og hyggede os. Dagen efter tog vi alle hjem i samlet trop, mere eller mindre trætte efter en begivenhedsrig weekend. For mit vedkommende havde det været en god tur og oplevelse. Jeg ville gerne have hørt lidt flere debatter, men da vi kun havde halvanden dag på mødet og jeg ikke helt kunne rumme så mange ting på så kort tid, gik jeg glip af en del desværre. Skal jeg derover igen vil jeg helt sikkert komme om torsdagen og tage hjem senere om søndagen og ikke om formiddagen.

Som afslutning på »Mit Demokrati« havde vi møde med Karoline Kjeldtoft, udviklingskonsulent, og Erland Hansen, udviklingschef, for at præsentere vores projekt. Vores ønske var at få hjælp til at møde samarbejdspartnere og få deres input og hjælp til videre udvikling af projektet SPINDEREN. De syntes begge, det var en rigtig god idé og sagde, at vi havde ramt plet med projektbeskrivelsen. Efter mødet gik alle kursisterne ud at spise, og vi aftalte at forsøge at mødes hver tirsdag i Center Nord-Vest for at se, hvor langt vi kunne komme med projektet. Vi har indtil videre talt om at mødes med områdefornyelsen, INSP og en tredje interessent. Der er lang vej igen, men vi håber det bedste og vil gøre mest muligt for at få søsat projektet.

Selve kurset har givet mig et lille indblik i demokrati og har vist, at vi kan komme rigtig langt, hvis vi arbejder sammen på demokratisk vis. Vi har lyttet til og respekteret hinanden, diskuteret/debatteret og kommet frem til gode fælles løsninger. Jeg kunne dog have ønsket mig lidt mere undervisning i de danske partier og deres politik og demokrati, da det er et emne jeg ikke ved så meget om.

Vil du vide mere om Askov-fonden og deres tilbud: www.askovfonden.dk